Direct billing – działania regulatora i pomysły na przyszłość
Umożliwienie przez dostawcę usług telekomunikacyjnych dokonywania płatności za aktywowane w jego sieci usługi poprzez ich bezpośrednie doliczanie do rachunku, będzie wymagało wyraźnej zgody abonenta.
Jednym z najchętniej monitorowanych przez Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) sektorów gospodarki jest telekomunikacja, co od lat wpisuje się w politykę działania Urzędu. Z uwagi na narażenie konsumentów na nieczytelność zasad aktywowania świadczenia usług (w tym usług nietelekomunikacyjnych), Prezes UOKiK w 2021 r. przyjrzał się działalności dwóch znaczących operatorów oferujących abonentom usługi typu direct billing. Jedno z prowadzonych postępowań w grudniu 2021 r. zakończyło się wydaniem decyzji zobowiązującej wobec Orange Polska.
Czym jest usługa direct billing?
W pierwszej chwili obcobrzmiąca nazwa może sugerować skomplikowany produkt oferowany nielicznym, jednakże pewnie większość osób korzystających na co dzień z telefonów komórkowych spotkała się z taką usługą. Polega ona na umożliwieniu przez dostawcę usług telekomunikacyjnych dokonywania płatności za aktywowane w jego sieci usługi (oferowane przez zewnętrzny podmiot) poprzez ich bezpośrednie doliczanie do rachunku wystawianego przez operatora telekomunikacyjnego. Direct billing pozwala więc na jednorazowy lub cykliczny dostęp do różnego rodzaju płatnych treści czy usług, które niekoniecznie są usługami świadczonymi przez dostawcę usług telekomunikacyjnych.
PRZYKŁAD
Przy wykorzystaniu mechanizmu direct billing można...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta